İnsanın mənəvi-ruhani inkişafı o, özünə “Mən kiməm? Nə üçün bu
dünyaya gəlmişəm? Həyatda necə yaşamaq lazımdır: ürəyin istədiyi kimi,
yoxsa ağlın dediyi kimi? Dünya niyə yaradılıb? Mənim missiyam nədir? ” –
suallarını verəndə başlayır. Bu sualları verənə qədər insan müəyyən bir
inkişaf dövrünü keçmiş olur. Bu dövrü tənqidi fikrin yaranmasına qədər olan dövr adlandırmaq olar.
Dünyanın tamlığı əksliklərin vəhdətindən yaranmışdır. Yaradılan hər
şeyin strukturunda iki əks tərəf mövcuddur: yer-göy, gecə-gündüz,
qadın-kişi, xeyir-şər, məhəbbət-nifrət, bədən-ruh və s.
İnsan da ikili təbiətə malikdir. O, həm bioloji, həm də sosioloji
varlıqdır. Bioloji varlıq kimi insan fərdi bio-psixi xüsusiyyətlərə,
sosial varlıq kimi sosio-mədəni xüsusiyyətlərə malikdir.
Insanın bio-psixi tələbatları o, doğulan gündən təzahür etdiyi halda,
onunla birgə doğulan mənəvi tələbatları təzahür edənə qədər insan
müəyyən inkişaf dövrünü keçir. Bu inkişafın nəticəsində tənqidi fikrin
yaranması ilə bağlı insan özünə yuxarıda sadaladığımız sualları verir.
Bu dövrü tənqidi fikrin yaranması dövrü adlandırmaq olar. Bu zaman kəsiyi insanın mənəvi inkişafa olan tələbatının oyanması kimi qiymətləndirilir.
Ikinci dövrə gəlib çatana qədər insan artıq müəyyən inkişaf mərhələsi
keçmiş olur. Belə ki, o, artıq sosiallaşma prosesinə qatılmış olur,
yəni fərd sosial institutların təsirinə məruz qalır: ailədə, məktəbdə,
həmyaşıdlar qrupunda mənsub olduğu cəmiyyətin mədəniyyətini tədricən
mənimsəmiş olur.
Şəxsiyyət sosial varlıqdır. Onun sosiallaşması zəruri prosesdir.
Şəxsiyyətin mənəvi keyfiyyətləri sosiallaşma prosesində formalaşır.
Sosiallaşma insanların birgəyaşayışını təmin edir. Insanın sosiallaşması
daxil olduğu cəmiyyətin dəyərlər sistemini, münasibətləri, davranış
normalarını, stereotiplərini mənimsəməsi prosesidir. Insan bu təcrübəni
mənimsədikcə mədəniləşir, yəni məxsus olduğu cəmiyyətin keyfiyyətlərini
əxs edir. Bu prosesdə sosiumun dəyərlər sistemini mənumsəyən fərd onları
özünün daxili aləminə uyğunlaşdırır, onları özününküləşdirir, yəni
özünün daxili dəyərlər sistemini formalaşdırır. Daxili dəyərlər sistemi
şəxsiyyətin daxili mövqeyini formalaşdırır. Daxili mövqe insanın
bio-psixi xüsusiyyətləri ilə şəxsi keyfiyyətlərinin vəhdətindən yaranır.
Bu dövrü daxili mövqenin yaranması dövrü adlandırmaq olar.
Bu dövrdə həyat və fəaliyyətində özünü realizə edən şəxsiyyət özünün
daxili dəyərlər sistemi ilə yaşadığı cəmiyyətin dəyərlər sistemi
arasında uyğunsuzluğun olduğunu müşahidə edir. Şəxsiyyət artıq hansısa
həyat hadisəsinə cəmiyyətin dəyərlər sistemindən çıxış edərək hazır
verilmış münasibət deyil, əksinə cəmiyyətin və əsas da özünün
gözləmədiyi bir münasibət bəsləyir, onun hisslərinin məzmunu dəyişir.
Insan təəccüblənir (ancaq təəccüblənməyə də bilər). Bu, S. Xəlilovun
qeyd etdiyi kimi insanın “Öz”ü ilə görüşüdür. ( “Öz” termin kimi
S.Xəlilova məxsusdur). “Öz”ü ilə görüşən insan seçım qarşısında qalır.
Bu dövrü seçim dövrü adlandırmaq olar. O, ya xainlik
etməyib özünə sadiq qalmalı, cəmiyyətdən uzaqlaşmalı, yadlaşmalıdır, ya
da başqalarına sadiq qalıb “Öz”ünü “satmalıdır”, özgələşməlidir. Hansı
seçim etməsi insanın şəxsi keyfiyyətlərindən, özünə münasibətindən,
özünə nə dərəcədə etibar etməyindən, özünü dinləyə bilmək bacarığından
asılıdır. Özünə sadiq olmayan insan hisslərini, arzularını sıxışdırır,
yadlaşır, özünə xainlik edir, bir şəxsiyyət kimi fərdiliyini, yəni ancaq
onaməxsus unikal şəkildə mövcud olan bio-psixi-sosio-mədəni
xüsusiyyətlərini, məcmusunu itirir. O, daha özünü dinləmir, daxilindən
gələn səsə etibar etmir, daxili potensialını – yaradıcılıq potensialını
itirir, realizə etmir. ”Öz”ü ilə görüş S.Xəlilovun çox dəqiqliklə ifadə
etdiyi kimi “yaşadığın hisslərin dərk olunması və dərk etdiyinin
yaşanması” prosesidir. Bu proses İnsanı Yaradanına aparan mənəvi-ruhani
inkişaf yoludur.
Dediklərimizi yekunlaşdıraq. Beləliklə:
1. Dünyanın tamlığı əksliklərin vəhdətindən yaranır.
2. İnsanın şəxsiyyət kimi formalaşması iki bir-birinə əks amillərin: bio-psixi və sosio-amədəni amillərin təsiri ilə baş verir.
3. İnsanın mənəvi inkişaf prosesini dörd böyük dövrə bölmək olar:
- tənqidi fikrin yaranmasına qədər olan dövr;
- tənqidi fikrin yaranması dövrü;
- daxili mövqenin formalaşması dövrü;
- seçim dövrü.
4. “Öz”ü ılə görüş insanın Yaradanı ilə görüşə hazırlıq vəziyyətidir.
- tənqidi fikrin yaranması dövrü;
- daxili mövqenin formalaşması dövrü;
- seçim dövrü.
Комментариев нет:
Отправить комментарий